I denna vecka pratar vi om hur bebisar får sitt språk när vi pratar med dem, på temat språkutveckling.
Språkforskare har länge anat att det innebär något helt annat för bebisar att vi talar direkt till dem än när de hör vuxna prata med varandra, lyssnar på en teve som står på i bakgrunden eller kollar på pedagogiska klipp på skärm. Och några snillrika amerikanska experiment har visat att de aningarna stämmer.
Forskare lät några kinesiska studenter besöka engelsktalande bebisar för att tala och leka med dem på kinesiska. När bebisarna sedan språktestades förstod de språket på ett helt annat sätt än andra engelsktalande barn. Efter bara knappt fem timmars lek med studenterna kunde bebisarna urskilja de kinesiska språkljuden. När försöket sedan upprepades genom att jämnåriga bebisar fick titta på inspelade filmer där studenterna försökte lära dem kinesiska så lärde sig bebisarna inte ett ord.
Att läsa, sjunga, prata och leka är en investering i språk och tänkande
Vuxnas lyhördhet – att vi anpassar vårt språk och tonläge, lockar tillbaka bebisens uppmärksamhet och låter det språkliga samspelet kompletteras av beröring och kroppslig stimulans – är alltså avgörande för barns språkutveckling. Och utvecklingen under förskoleåren, när språket exploderar hos barn, bygger på den språkliga stimulans de får nu, i den här åldern. Att läsa, sjunga, prata och leka med barn är alltså en investering i deras språk och tänkande. Utöver att det är ett härligt sätt att umgås förstås.
Typiska beteenden:
- Härmar ljud
- Lyssnar intensivt
- Tar in intryck och ljud mer aktivt