AdobeStock 361348541

Att skapa struktur

Hur stöttar vi barnets tänkande? Det korta svaret är engagemang, tid och lyhördhet. Det ger oss nämligen förutsättningar att läsa av vårt barns nivå så att vi kan erbjuda stimulans som varken är för krävande eller för enkel.

Idealet är att peppa barn till utmaningar som kittlar gränsen för precis vad de klarar. Då kan de hålla uppmärksamhet och motivation. Istället för att betrakta barnet när det leker och upptäcker omgivningen kan vi på så sätt bli delaktiga, medspelare till barnet. På engelska kallas det här förhållningssättet scaffolding, vilket refererar till en byggnadsställning. Scaffolding betyder att vi skapar en struktur, ett skydd, som hjälper barnets tänkande att klättra till nya höjder.

Scaffolding innebär att man:

  • Intresserar barnet för något
  • Hjälper dem förbi hinder så att de kan lösa problemet
  • Hjälper dem att hålla fokus på uppgiften och motiverar dem att fortsätta försöka
  • Peppar barnet kring vad det klarar och orkar men samtidigt visar på nya spännande utmaningar
  • Dämpar frustration när något är klurigt
  • Visar hur man kan komma vidare

Som engagerad förälder kan man behöva påminna sig att det här inte är en föräldrauppgift som man ska ägna sig åt dagarna i ända. Barn behöver också fara runt på egen hand medan man själv är uppslukad av annat. Scaffolding handlar snarare om ett förhållningssätt där man istället för att lösa problem åt barnet stöttar det att själv pröva sig fram ibland.

Typiska beteenden:

  • Humörsvängningar
  • Kan upplevas frustrerad
  • Vill vara delaktig
  • Vill försöka själv
  • Provar nya saker