I denna vecka pratar vi om att förstå sin värld genom att tänka, på temat kognitiv utveckling.
För att förstå och tolka vår omvärld sorterar vi människor tankemässigt in saker i kategorier. Vi vuxna ordnar också våra kategorier i hierarkier. För oss är det självklart att ett bilmärke som Volvo i sin tur tillhör kategorin bilar, som också kan sorteras under den bredare kategorin fordon. På det sättet läser vi snabbt av omgivningen och sorterar information. Forskningen har visat att redan mycket små barn förstår sin värld på detta sätt. Världen delas upp utifrån tingens ”grunddrag” och redan under det första halvåret kan barn skilja mellan människor (som är levande och har armar, ben och ansikte) och möbler (som står still, är hårda, har stela ben och återfinns i rum).
Barnet ser världen på ett annat sätt än vuxna
Under barnets andra halvår utvecklas tänkandet intensivt och ett viktigt skifte sker i hur det förstår likheter och skillnader mellan olika kategorier. Vid 7–9 månader förstår barn att djur är annorlunda än människor men kan fortfarande inte skilja mellan olika typer av djur. Närmare ettårsdagen kan de däremot förstå att familjens hundar och katter inte bara är djur utan också är olika sorters djur. Under barndomen förfinas sedan de här kategorierna i ännu mer sofistikerade grupper. Men det är inte givet att de kategorierna alltid ser ut på samma sätt som hos oss vuxna.
För förskolebarn kan skillnaden mellan pojkar och flickor handla om vem som har vilken sorts strumpbyxor eller örhängen snarare än om biologiska skillnader. Att en flicka kan bli pappa när hon blir stor kan också vara självklart för små barn. Över tid ändrar sig sedan barns tänkande för att så småningom bli mer likt vårt vuxna sätt. Det är förstås praktiskt och gynnsamt för barnet. Men möjligen leder det till att världen blir lite mindre magisk och spännande.
Typiska beteenden:
- Leker på olika sätt med olika saker
- Vill vara delaktig
- Söker uppmärksamhet
- Agerar på känslor
- Tar initiativ till lek
- Svarar på signaler och tolkar känslor