I denna vecka pratar vi om hur barn lär sig genom att öva, pröva och leka, på temat kognitiv utveckling.
Barn i den här åldern har ofta en oändlig lust att utforska allt som kommer i deras väg. Att lära sig genom att pröva är utgångsläget. Som förälder kan man nästan känna att ett speciellt utforskningsprogram kickat igång. Att femton gånger stoppa gurkbitar i ett glas och sedan hälla ut dem tränar barnets förståelse för konsekvenser. Att dra i duken för att komma åt glaset som stod för långt bort är problemlösning. Genom att hantera saker tränar barnet sin förståelse av orsak och verkan. Att turas om att banka med något eller att ge och ta saker från varandra, tränar turtagning. För att skärpa barnets uppmärksamhet och koncentration får uppgifterna inte vara för lätta, svåra eller enformiga.
När man som förälder leker med barnet, uppmuntrar dess initiativ, är lyhörd för dess intresse, stimulerar det genom att variera leken och uppmuntrar det att utforska och pröva, får barnet optimalt stöd i sin förståelse av världen. Just förälderns lyhördhet för barnets förmåga och intresse gör att utmaningarna i leken hamnar på en lagom svår nivå. Studier har visat att stimulansen blir optimal när föräldrar utmanar barn på ett sådant lyhört sätt.
Typiska beteenden:
- Leker självständigt
- Är mer aktiva
- Söker uppmärksamhet
- Testar nya saker