Många forskare menar idag att den sociala aspekten är en extremt viktig drivkraft för barns inlärning. Barn behöver känna sig duktiga, delaktiga och vara betydelsefulla för andra. Att få uppskattning och känna sig delaktig driver inte bara den sociala utvecklingen utan också den känslomässiga, kroppsliga och tänkandets.
I den här åldern är barn uppmärksamma på det som andra gör omkring dem och vill gärna försöka själva. Att bekräfta dem som kompetenta och visa uppskattning när de ”hjälper till” (även om diskandet mest leder till slabb) stärker dem. Att uppmuntra barn att försöka själva (även om det tar oändlig tid) och att be om hjälp med att till exempel sortera tvätten, stärker deras känsla av delaktighet. Ens förväntningar behöver dock vara mycket låga. Att göra allting själv går betydligt fortare än att ta hjälp av en liten unge. Men om man ibland tar sig tid att ”samarbeta” med sitt lilla barn gör det gott för barnets självkänsla och odlar en fin atmosfär av gemenskap.
Typiska beteenden:
- Vill vara delaktig
- Vill försöka själv
- Försöker förstå och göra sig förstådd
- Söker uppmärksamhet och bekräftelse
- Skiftar mycket i humör