fabian-centeno-uY60pJUHqOo-unsplash

Fantasilekar & utveckling

Den kommande månaden kommer vi prata om hur barnet kan göra vår egen tillvaro magisk, och om man måste leka med sitt barn - på temat fantasi, tänkandets och social utveckling. Under ditt barns andra levnadsår kommer du att få uppdateringar två gånger i månaden.

För barn i den här åldern finns fantasin ständigt på lut. När logiken brister kan den hjälpa till att fylla i mellanrummen. Fantasin blommar i barnets tänkande när det erövrar abstrakta begrepp, som att man ska göra något senare eller att saker är mina. Vid sidan av barnets konkreta lekar, som att härma hur pappa sopar, kan barnet nu också iscensätta upplevelser symboliskt. Tallriken kan vara en ratt och en handduk över axlarna gör barnet till superhjälte. Att kränga på sig ett storasyskons ryggsäck ger barnet en känsla av att vara ett skolbarn. Barnet börjar röra sig annorlunda och visar med hela kroppen att "här kommer jag och ska till skolan". Fantasin hjälper också barnet att kommunicera och att tolka sådant som händer. Kommer barnet inte på vad frukten heter, prövar det kanske att kalla den för bollen. Eftersom åtminstone formen är likadan.

Sagor, lekar och berättelser hjälper med att tolka upplevelser

Sagor, lekar och berättelser har ett språk och en struktur som passar barn och hjälper dem att tolka sina upplevelser. Och redan små barn kan skilja mellan vad som är på riktigt och vad som tillhör fantasin. Som föräldrar hjälper vi till genom att använda mimik, röstläge och kroppsspråk för att signalera vad som är på låtsas.

I en vuxenvardag fylld av måsten och åtaganden kan barnets fantasi och upptäckarlust te sig opraktisk. Vi har fullt upp som det är och tänker i redan uppkörda spår. Tankarna flyger till jobbet eller till vad vi ska handla när vi skyndar genom parken. Men att promenera med ett barn är något helt annat. Även om vägen är densamma varje dag vimlar den av intryck. Marken är täckt av spännande myror och spindlar, kolapapper och fimpar och att det kommer en apa på busshållplatsen är lika möjligt som att bussens säten är blå.

Att fånga de stunderna och hänga med i barnets fantasi är ett unikt botemedel mot stress. Barnets förmåga att vara närvarande i stunden och att låta det som dyker upp bli något spännande och fantastiskt är en gåva till oss vuxna. En signal om magin som finns bakom det välkända. Om vi ibland hinner ta oss tid att fånga den.

Typiska beteenden: - Leker med inlevelse och fantasi - Vill försöka själv - Humörsvängningar - Vill vara delaktig