version 2022-01-19
Tillsyn
Bolaget är en anknuten försäkringsförmedlare under tillsyn av Finansinspektionen, se kontaktuppgifter nedan. Bolaget är registrerat hos Bolagsverket. Vidare står Bolaget under tillsyn av Konsumentverket, se kontaktuppgifter nedan, avseende marknadsföring och reklam. Bolaget är anknuten försäkringsförmedlare till försäkringsgivaren Holmia Livförsäkring AB (Holmia) 106 26 Stockholm, org.nr: 516401-6510 avseende livförsäkring och till Trygg-Hansa Försäkring filial, 106 26 Stockholm Bolagsverket org.nr 516403–8662. Filial till Tryg Forsikring A/S Erhvervsstyrelsen CVR-nr 24260666 Klausdalsbrovej 601 DK-2750 Ballerup Danmark avseende sjuk- och olycksfallsförsäkring. Detta kan kontrolleras hos Bolagsverket.
Att anställda försäkringsförmedlare hos Bolaget har rätt att distribuera försäkringar samt vilken typ av försäkringar det gäller kan kontrolleras hos Holmia och Tryg.
All skadereglering sker i Sverige av svensk personal. Försäkringsavtalet och marknadsföringen följer svensk rätt. Då Bolaget är en anknuten försäkringsförmedlare omfattas Bolaget inte av någon ansvarsförsäkring, istället ansvarar Holmia och Tryg för förmögenhetsskada som kan drabba kund, försäkringsgivare eller annan på grund av att försäkringsförmedlaren i sin försäkringsförmedlingsverksamhet åsidosätter sin skyldighet att tillämpa god försäkringsförmedlingssed.
Bolaget bedriver, förutom försäkringsdistribution en verksamhet som består i att via en applikation tillhandahålla blivande och nyblivna föräldrar information om graviditeten, vecka för vecka samt om barnets utveckling de två första levnadsåren. Den verksamheten står inte under Finansinspektionens tillsyn.
Vägledning
Du som är konsument kan få vägledning av Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumentverket (Hallå Konsument) eller av din kommunala konsumentrådgivning.
Klagomål
Om du som kund vill framföra klagomål mot Bolaget rörande distribution av försäkring, vänligen kontakta Cornelia Brantås som är klagomålsansvarig på forsakringsklagomal@preglife.com eller via brev ställt till Preglife AB, Klagomålsansvarig, Brahegatan 9, 114 37 Stockholm.
Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt och Bolaget kommer att hantera eventuella klagomål med tillbörlig omsorg.
Klagomål ska behandlas effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. Klagomål ska besvaras sakligt och korrekt, varvid svaret ska utformas på ett så tydligt sätt som möjligt så att den klagande på ett enkelt sätt kan tillgodogöra sig uppgifterna. Klagomålet ska besvaras snarast och om Bolaget inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar från det att klagomålet kommit in till Bolaget ska Bolaget kontakta den klagande och förklara orsaken till detta samt informera om när Bolaget kan förväntas lämna ett svar.
Tvist
Om en tvist uppstår mellan dig och Bolaget kan denna prövas av svensk allmän domstol. Du som är konsument kan även få din tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden.
Kvalificerat innehav
Bolaget ägs inte till någon del av något försäkringsbolag och Bolaget innehar inte heller någon ägarandel i något försäkringsbolag.
Grund för distributionen
Bolaget företräder alltid sina kunder, men utför inte någon opartisk och personlig analys. Bolaget distribuerar istället försäkringar utan att göra någon opartisk och personlig analys. Förmedlingen görs digitalt och därför sker all försäkringsdistribution via Preglife-appen.
Bolaget distribuerar följande typer av försäkringsprodukter:
- Gravidförsäkring
- Barnförsäkringar
Pris- och ersättningsinformation
Bolaget distribuerar inte försäkring grundad på en opartisk och personlig analys.
Detta innebär att Bolaget får ta emot ersättning från någon annan än kunden om ersättningen inte strider mot god försäkringsdistributionssed. För att säkerställa att ersättningen inte strider mot god försäkringsdistributionssed har Bolaget tagit fram och följer en etisk policy samt en policy avseende god försäkringsdistributionssed.
För förmedlandet av ovan angivna försäkringsprodukter har Preglife rätt till ersättning avsedd att täcka alla kostnader som Preglife har för personal, administration, marknadsföring med mera förknippade med försäkringen från Holmia och Codan. Om du som användare av Preglife-appen tecknar försäkringen ”TryggaBarn”, i någon form, erhåller Preglife vid tecknandetillfället en ersättning som motsvarar mellan 1,0-1,7% av den premie försäkringstagaren betalar under försäkringens livscykel. Barnförsäkringen gäller ända tills barnet är 25 år. Vid tecknande av Gravidförsäkring erhåller Preglife ca 25% av premien som ersättning.
Information om Bolagets behandling av personuppgifter
Hur Bolaget behandlar personuppgifter framgår av https://preglife.com/anvandarvillkor
Kontaktuppgifter Namn: Preglife AB Adress: Regeringsgatan 93, 111 39 STOCKHOLM Org nr: 556768-4278 E-post: support@preglife.zendesk.com
Kontaktuppgifter myndigheter Finansinspektionen Adress: Box 7821, 103 97 Stockholm Tel: 08-408 980 00 Hemsida: www.fi.se E-post: finansinspektionen@fi.se Bolagsverket Adress: 851 81 Sundsvall Tel: 060-18 40 00 Hemsida: www.bolagsverket.se E-post: bolagsverket@bolagsverket.se Konsumentverket Adress: Box 48, 651 02 Karlstad Tel: 0771-42 33 00 E-post: konsumentverket@konsumentverket.se