AdobeStock 137109856

Hjärnan laddar för år 2

I denna vecka pratar vi om hur barnet börjar kunna förstå andras avsikter och tankar, på temat kognitiv utveckling.

Hjärnan laddar nu upp inför det andra levnadsårets språkliga explosion och ökade minnesförmåga. Och redan nu kan barnet minnas sådant det upplever ett par månader framåt. Nu börjar barnet också ana avsikter bakom andras handlingar.

Grundläggande för att förstå andra människor

Att förstå att tankar, känslor och avsikter styr andras handlingar är grundläggande för att förstå sig på andra människor. Forskarna kallar den här typen av tänkande för ”theory of mind” och menar att det hänger ihop med förmågan att mentalisera kring andra. Att tolka avsikten bakom ett beteende är viktigt eftersom det avgör hur vi uppfattar handlingen. En utsträckt hand kan lika gärna vara en vänligt menad gest som upptakten till en smäll.

För att tolka människors intentioner behöver barnet förstå något oändligt stort, nämligen att den som gör gesten har ett inre; en tanke- och känslovärld som är annorlunda än barnets egen och som är avgörande för vad den utsträckta handen ska göra. Men att förstå vad som rör sig i andras huvuden är svårt för barn som ju har fullt sjå att förstå sig på sig själva. Älskar ett barn tårta så utgår det från att andra också ska bli överlyckliga över tårta på födelsedagen. Även om de andra bestämt förklarat att de föredrar glass.

Barn har redan nu tydliga idéer om hur de värdesätter människor

Inte förrän man är uppemot fyra år kan man begripa att andra faktiskt inte ser och tänker detsamma som man själv. Det är en av anledningarna till att barn behöver stöd av vuxna i sina lekar under de första åren. Oförmågan att ta varandras perspektiv leder lätt till missförstånd och att de ryker ihop. Men även om det tar flera år att greppa att andra har ett annat perspektiv på tillvaron än man själv så finns det förelöpare till den insikten redan hos barn i den här åldern. Forskare har också visat att ett-åringar hellre imiterar personer som de uppfattar som snälla, varma och mäktiga än sådana som de tillmäter mindre status eller välvilja. Barn gör alltså inte bara bedömningar av människors avsikter och tankar, de har också tydliga idéer om hur de värdesätter dem.

Typiska beteenden:

  • Interagerar utifrån sina känslor
  • Tolkar stämning
  • Härmar uttryck