AdobeStock 415627424-edit

Kognitiv & kroppslig utveckling

I denna vecka pratar vi om hur det hjälper barnet att förstå världen genom att kunna styra sina händer, på temat perception och kognition.

Utvecklingen av barnets tänkande, känsloliv och sociala förmåga hänger tätt samman med deras kroppsliga utveckling. Men också olika aspekter av kroppslig utveckling hänger ihop. Att lära sig sitta själv brukar till exempel sammanfalla med att finmotoriken i händerna utvecklas så att barnet kan flytta saker mellan händerna eller hålla med båda händer.

Förmågan att släppa saker medvetet dyker upp någon gång under barnets andra halvår. Det är dock oväntat svårt att släppa saker med händerna och precis som alla kroppsliga milstolpar erövras det i olika åldrar för olika barn. Nya kunskaper behöver också praktiseras för att det ska sätta sig. Att sitta och släppa saker (från bordet, på golvet, i knät) behöver barnet träna på. Och medan det tränar får barnet information om hur världen är beskaffad.

Att låta saker falla bidrar till nya insikter hos barnet

När man släpper saker faller de, försvinner ibland eller landar på bordet. Vips har barnet fått en första känsla av tyngdkraften men också av orsak och verkan. Den här vanan (som kan driva en till vansinne som förälder) tränar också barn i en första förståelse av hur vi själva påverkar världen och tingen omkring oss. Grejer faller inte bara, utan de faller när jag väljer att släppa dem. Att låta saker falla bidrar också med en första insikt om att saker beter sig på ett sätt och levande varelser på ett annat. Människor och djur har egna viljor medan saker kan styras.

När man själv ligger på knä och ännu en gång skurar golvet under matbordet kan det vara bra att påminna sig om att de nedkastade matbitarna inte bara är matbitar. De är också byggstenar i barnet första tankemässiga insikter om hur världen är beskaffad. Insikter som barnet fått genom sina nya kroppsliga förmågor och som kommer att tjäna barnet genom livet.

Typiska beteenden:

  • Leker repetitivt
  • Tar initiativ
  • Vill vara delaktig
  • Söker uppmärksamhet
  • Utvecklar finmotoriken mer