AdobeStock 478388126-edit

Kroppslig & mental utveckling

I denna vecka pratar vi om hur alla delar av utvecklingen hänger ihop, på temat språklig utveckling.

Små barns utveckling är inte bara fascinerande för att den går så snabbt. Det är också hisnande hur alla delar av utvecklingen hänger ihop och påverkar varandra. Att ett så stort steg i den kroppsliga utvecklingen som att börja gå också påverkar vad barnet kan se, upptäcka och få tag i är inte så konstigt. Att den språkliga utvecklingen får en skjuts när barn börjar gå är kanske mer oväntat. Men studier har visat att både barns förmåga att själva prata och formulera ord och deras förmåga att förstå vad andra säger faktiskt ökar i samband med att de reser sig och går själva.

Forskarna menar att det kan finnas flera förklaringar till sambandet. Det kan dels handla om rent kroppsliga förändringar som att motoriken i talorganen (mun, hals, stämband osv) påverkas av att barnet går istället för att krypa. Eftersom människan är det enda däggdjur som dels går på två ben och som dels talar så tänker man sig att just det faktum att människan går kan ge kroppsliga förutsättningar för pratet.

Olika faktorer har betydelse för barnets språkliga utveckling

När barn börjar gå får de ökade möjligheter att hämta saker och visa för sina föräldrar som då svarar barnet med att tala om vad saker heter ”åh, du kommer med en boll!”. Eftersom barn lär sig att prata genom att kommunicera med andra så ger detta en skjuts åt deras språkutveckling. Föräldrars syn på sina barn kan också påverka den ökade språkliga förmågan. När barn börjar gå upplever nämligen många föräldrar att deras barn plötsligt blir mer tydliga i sina personligheter och mer självständiga. Detta kan påverka hur de talar till barnen och därmed öka den språkliga stimulansen.

Slutligen menar forskarna att gången också kan påverka barnets nervsystem. Om delar av hjärnan som är inblandade i språkförmågan stimuleras av att barnet går så kan det bidra till ökad ordförståelse och förmåga att uttrycka sig. För barn som börjar gå senare innebär det dock inte att de blir språkligt försenade. Det betyder bara att explosionen i deras språkliga förmåga kommer lite längre fram. Som förälder är det bättre att fokusera på att stimulera sitt barn genom lek och gos än att fundera över när det uppnår olika milstolpar i utvecklingen.

Typiska beteenden:

  • Självständigheten ökar
  • Tar initiativ
  • Vill dela sina upplevelser med dig