AdobeStock 500022277-edit

Kroppsstorlek & samspel

I denna vecka pratar vi om hur storleken har betydelse, på temat sociala relationer.

Maktförhållanden, vem som bestämmer och vem som fogar sig, är centralt i äldre barns lek. Och känslan för sådan dynamik, liksom för sociala koder och relationer mellan människor, är så central i barns utveckling att forskarna tror att den kan vara medfödd.

Mellan åtta och tio månader tar förmågan att läsa av mänskligt samspel ett språng i barnets utveckling och det har visat sig att storleken har avgörande betydelse för hur barn bedömer någons makt och inflytande! Tio månader gamla bebisar visar, till exempel, stor förvåning i ett experiment där en storvuxen figur backar för en mindre. Deras åtta månader gamla kompisar reagerar däremot inte alls. Idén om att den som är stor ska bestämma över den mindre verkar alltså utvecklas i den här åldern och hänger ihop med andra insikter om relationer mellan människor.

Idén om att den som är stor ska bestämma över den mindre börjar utvecklas

Att många djur burrar upp päls och fjädrar för att visa makt och att kungatroner, rustningar och svärd ofta överdimensionerats genom historien, är tecken på att kopplingen mellan storlek och makt både funnits tidigt hos människan och delas med andra djurarter. Och som alltid när det gäller grundläggande färdigheter tänker man sig att detta gynnar överlevnaden.

Innan man tar upp kampen om något, oavsett om det handlar om ett köttstycke, ett landområde eller en leksak, behöver man bedöma sina utsikter att gå segrande ur striden. Att överlevnaden hos barn idag inte hänger på att de kan slå sig fram i sandlådan spelar ingen roll för hjärnans utveckling. De principer som styr den är fortfarande de som gynnande människan i tidernas begynnelse. Att barn i trotsåldern sen tar upp kampen med sina (stora) föräldrar om det mesta, är en annan historia. Men i den här åldern har man som förälder än så länge hjälp av sin större kroppsstorlek för att uppfattas som trygg och mäktig!

Typiska beteenden:

  • Mer självständig
  • Tar egna initiativ
  • Kan underhålla sig själv kortare perioder
  • Interagerar mer i lek
  • Förmåga att uppfatta storlek