shutterstock 710813023

"Min, mitt, mina!"

Orden min, mitt och mina är nu centrala i många barns vokabulär. Eftersom ”min” ofta också refererar till sådant som andra har, kan den här drivkraften få barnet att framstå som smått egoistiskt. För just att dela med sig är särskilt svårt för så här små barn. Men forskningen visar att den här ”allt är mitt” perioden faktiskt är ett viktigt steg i barnets utveckling mot att bli en generös och empatisk person.

Barns förmåga att se saker som sina är nämligen ett led i att deras medvetenhet om sig själva har utvecklats. När yngre barn ser sig själva i en spegel tror de att det är ett annat barn de ser. Sätter man en fläck läppstift i deras panna kommer de flesta ett-åringar att vidröra fläcken på barnet i spegeln. I den här åldern känner många barn däremot på fläcken på sin egen panna. De känner alltså igen sig själva och den medvetenheten är en förutsättning för att också förstå andra.

Barn upptäcker och lär känna sig själva

Att vara upptagen med vad som är ”mitt” sammanfaller alltså med att barn upptäcker och lär känna sig själva. Och ju klarare de blir över vilka de själva är, desto lättare blir det för dem att dela med sig. ”Allt är mitt”-perioden tränar också barn i innebörden av konceptet ägande. Att barnet hävdar att saker tillhör det visar alltså att det nu förstår att saker på ett osynligt sätt kan vara kopplade till människor. Genom att om och om igen testa vad som är ”mitt” och ”mina” lär sig barnet så småningom att göra skillnad på vad som tillhör vem.

Bakvänt nog hänger ”allt är mitt”-perioden alltså ihop med att så småningom vilja dela, även om balansen i början inte alltid är harmonisk. Men hur välgörande fasen än är psykologiskt så kan man ändå bli frustrerad av att ständigt dela upp grejer mellan barn som badar i leksaker. Att vara tydlig med vilka saker som faktiskt är barnets är ett sätt att stötta det genom den här perioden. Att plocka undan dem så att de inte lockar andra underlättar också. Att påminna sig själv om att barnet tränar på sin självmedvetenhet och generositet kan också underlätta, liksom om att reglerna, det vill säga vad som är barnets och vad som inte är det, behöver repeteras.

Typiska beteenden:

  • Kan upplevs frustrerad
  • Leker med inlevelse
  • Vill försöka själv
  • Humörsvängningar
  • Vill vara delaktig