AdobeStock 439120898

Rutiner & vanor

I denna vecka pratar vi om att förstår sekvenser av handlingar, på temat kognitiv utveckling.

I den här åldern börjar barnet kunna foga samman information från sådant det hör, ser och känner. Och de pusselbitarna av information kan barnet nu foga samman för att kunna förutsäga och förstå sammanhang.

Nu börjar barnen se delar som bitar av en helhet istället för att tolka händelser som enskilda företeelser. För oss vuxna är detta något självklart. Vi urskiljer sällan enskilda delar i händelseförlopp utan tolkar sammanhanget i det som sker. När någon sträcker sig efter nycklarna och drar på sig jackan efter att ha konstaterat att mjölken är slut, tolkar vi det som att hen ska ut och köpa mjölk. När någon greppar fjärrkontrollen i soffan vid åttatiden på kvällen förväntar vi oss tv-nyheter. Vi lyssnar på sammanhanget och andemeningen i sådant som sägs, snarare än reagerar på enstaka ord. Den smidigheten i hur vi förstår saker beror på att vi på grund av vår erfarenhet kan urskilja vad som är meningsfullt och viktigt.

Rutiner och vanor får en ny betydelse i barnets liv

I den här åldern börjar barnet att förstå världen på samma sätt som oss vuxna. När man plockar fram vagnen och overallen kan barnet fatta vad som är på gång och använda sina tidigare erfarenheter av att gå på promenad till att förutse vad som ska hända. Det gör att rutiner och vanor får en ny betydelse i barnets liv. Om man vill kan man därför i den här åldern till exempel vänja barnet vid kvällsrutiner som signalerar att det är dags att sova. Att säga hejdå ordentligt när man ska lämna barnet är också viktigt eftersom det nu ger barnet en chans att förbereda sig på att man ska vara ifrån varandra.

Typiska beteenden:

  • Kan koppla delar till helheter
  • Tar initiativ
  • Vill vara mer delaktig
  • Förstärker känslor med rörelser och ljud