För barnet hänger utvecklingen av språket tätt samman med förmågan att leka. Både för att leka och att prata behöver man kunna låta något symbolisera, alltså stå för, någonting annat. Symboliseringsförmågan är alltså en viktig utgångspunkt nu när både språk och låtsaslek tar fart.
Att kunna låtsas och leka har stor betydelse
När man lär sig att prata behöver man förstå att ordet ”glas” refererar till det där som man dricker ur. För att kunna låtsas när man leker gäller samma sak. Att mata någon med låtsasmat kräver att man kan föreställa sig att den luft man serverar inte är luft utan istället något annat, som en härlig gröt. Att kunna låtsas och leka har stor betydelse för barns utveckling. I de stunderna är deras hjärnor på högvarv, det som vi vuxna kallar flow, och inlärningsförmågan på topp.
Att skapa förutsättningar för barns lek är därför en härlig och viktig föräldrauppgift. Och det betyder inte att man ska förse barnet med tusen dyra leksaker. I den här åldern föredrar barn snarare att leka med sådant vi vuxna använder. Slevar och bunkar i köket, en toapappersrulle att dra ut och stöka med, möjlighet att röra sig och upptäcka, och någon som hjälper en att hålla humöret och inte råka illa ut är lagom förutsättningar. Resten kommer inifrån barnet själv, viljan att kommunicera med andra driver både utvecklingen av språket och av leken.
Typiska beteenden:
- Kommunicerar på flera sätt
- Låtsaslekar
- Härmar vuxna i leken
- Utvecklar förmågor genom lek
- Skiftar i humör