colorful-carrots-3440368 960 720

Vegetarisk mat

Allt fler väljer att äta mer av vegetarisk mat. Det är bra både för hälsan och miljön. Därför är det bra om ditt barn tidigt får lära sig att tycka om olika vegetariska rätter. Många varierar och äter vegetarisk mat bara ibland, en del väljer bara bort kött medan andra väljer bort allt från djurriket. Att bara välja bort kött brukar inte vara något problem alls.

Om man äter vegankost, och helt väljer bort kött, fisk, mjölk och ägg, behöver man mycket kunskap för att få till en kost som ger barnet all näring det behöver. Om du väljer att ge ditt barn veganmat bör du därför rådgöra med sjuksköterskan på BVC.

Oavsett vilken typ av vegetarisk kost man äter är det viktigt att inte bara ta bort de animaliska livsmedlen utan att ersätta dem med näringsrika vegetariska livsmedel. Om ditt barn till stor del får vegetarisk mat bör det varje dag få bland annat:

  • baljväxter, som bönor, ärter, linser, tofu eller andra sojaprodukter
  • fullkornsprodukter
  • grönsaker och frukt
  • lättmjölk, mellanmjölk eller berikade vegetabiliska drycker. Ge inte ditt barn risdrycker, se avsnittet Är det något små barn inte ska äta?
  • rapsolja och margariner som innehåller rapsolja.

I vegetarisk mat finns mycket fibrer. Fibrer mättar bra och för barn är det risk att så mycket fibrer gör barnet mätt innan det har fått i sig tillräckligt med energi och näring. Därför är det extra viktigt att vara uppmärksam på att små vegetarianer växer som de ska.

Om ditt barn får laktovegetarisk mat blir det lätt för mycket mättat fett om en stor del av maträtterna är gjorda på mjölk och ost, till exempel gratänger. Därför är det viktigt att välja magra mjölkprodukter till barn som äter laktovegetarisk mat. Barn som får veganmat måste få vitamin B12 och D-vitamin från tillskott eller berikade produkter.

Information från Livsmedelsverket